onsdag 17. juni 2009

Åsgårdstrand




Feriebyen Åsgårdstrand er mitt sted på sommeren.
Bodde der fra jeg var ca 8 og til jeg var 15. Trange gater og mystiske smug.
Hoppe paradis, strikk og sparke ball i gatene. Og slåball når vi fikk samlet sammen hele gjengen. Fra tidlig sommer til sen høst badet vi i sjøen, i dårlig vær som i bra vær. Det fineste var å bade når det regnet og bølgene slo mot stranda. Da måtte vi prøve å svømme ut til "flåtan".
Sykla bort til Franzen å kjøpte krabbelurer eller romboller.
Syklet rundt på brosteinbelagte veier/gater og slo hjul og turnet bortove hele Stangsgate.
Var det dårlig vær gikk vi på biblioteket å lånte bøker.
Tok hull i ørene eller fikk parfymeprøver på det lille koslige parfymeriet i smuget.
Når det var Loppis koste vi oss med billige varer og gode vafler.
Fisket krabber fra brygga og hadde lange late solfylte dager.
Vi lå i telt i hagen til venninnen som bodde tre hus lenger bort i gata. Fulgte hverandre alltid hjem, halvveis, og møtte hverandre, halvveis på
veien, ved rosepostkassa.
Lå på gress-stranda og solte oss, gikk i kiosken å kjøpte godis. Det var tider det.

Hver sommer er jeg på ferie i Åsgårdstrand, om ikke så lenge, så må jeg dit en tur.
Kjenne havlukta, høre måkeskrik, bølgeskvulp og alle kjente og kjære sommerdufter fra blomster. Verdt å ta turen dit.

2 kommentarer:

  1. Koselige bilder :)

    Mvh Nina
    www.fotoverden.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at noen stikker innom :)

    SvarSlett