onsdag 26. august 2009

Fridag.

I dag har jeg fri fra jobb, og MÅTTE bake brød.



Jeg er av de "heldige" som har cøliaki og har ikke funnet noe brød som er godt, så derfor må jeg bake selv (jukser litt da, har kjøpt meg ferdig blandet mel i kartonger så det er egentlig lett). Kjenner jeg blir litt grinete når jeg tenker på alt jeg kunne spise før som ikke er lurt å spise lenger.
Mors (jeg altså) hjemmelagde brune saus, deilige søte kaker, ordentlig hjemmebakt brød og ikke minst noe så tåpelig som pasta og makaroni. Vanlige "makkiser" kan jeg ikke spise, og de uten gluten er harde og seige. :( :(
Well well, brød blei det, og de er ganske gode! Problemet er at pålegget må nesten ligger under brødskiva fordi det henger dårlig sammen.....

Og det positive ved brødet er at det er bare meg som spiser det.
Kiloene velter seg på her også, uten at jeg skal skylde på brødet av den grunn. :(
Har alltid vært tynn, bortsett fra de siste årene hvor kiloene har kommet smygende på (alderstillegg?), men de siste månedene etter at jeg endret kostholdet er de ikke lenger smygende..... her røsser kiloene på i fleng, så nå har gubben snart dobbelt så mye av meg. Stakkars mann sier nå jeg.
Nei, så nå gyver jeg på siste økt inne i huset før jeg kaster på meg regntøyet (ja det regner her igjen....) og går meg en laaaaang tur og blir kvitt det dårlige humøret mitt.

Sjalabais.

2 kommentarer:

  1. Brødene dine såg i allefall kjempegode ut!! Jeg har bakt en del av Ingers Rugbrød ( som har vært en del fremme i media) og de holder heller ikke så godt sammen. Tar dem en real runde i brødristeren( til de nesten blir knekkebrød :o)DA henger de sammen, da! :o)
    Tusen takk for koselig kommentar i bloggen min! Ble veldig glad av så fine ord! Ja, jeg kan lage bilder til deg ;o) Jeg har noen ideer fremover og kommer til å legge ut flere bilder de to neste ukene. Finner du noen du liker, kan du sende meg en mail så finner vi ut av det
    (mailadresse i bloggen). Elles kan jeg lage et lignende av det som nå ligger ute...
    Ha en flott helg!

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  2. Hei!! Og tusen takk for kjempekoselig tilbakemelding i bloggen min :-) Det er noen skritt og gå ja, når man legger om kostholdet. Men resultatet når man endelig har kommet litt på vei og i gang er så fantastisk tilfredstillende selv om det virker håpløst når det står på som verst. Du skriver at brødene henger dårlig sammen, et lite tips er å la kjøkkenmaskinen gå i 20 minutter når du baker glutenfritt, for da får du "slått" ut "limet" i melet sånn at det henger bedre sammen. Og hvis du har en Rema 1000 butikk i nærheten så selger de to vanvittig gode brød som er naturlig frie for melk og gluten (de kommrt fra Garbo og heter Sun og Sport) De koster litt, men de smaker som normalt brød og det synes jeg er viktig :-) Du finner de i frysedisken, de er ferdig stekt og skåret i skiver, så jeg tar ut det jeg skal spise og tiner i brødristeren :-) Det kan jo være noe å ha som back up i fryseren ;-)

    Ønsker deg en god helg!!

    PS: et siste lite helgetips er å handle glutenfrie produkter i Sverige... MYE billigere ;-)

    SvarSlett